BAB 5 INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.
Suaikan
dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis
pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan, tahap pencapaian murid,
persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin dipupuk
Perlu kerjasama semua pihak
Proses interaksi – hasil aktiviti guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.
Ciri-ciri pendidik kreatif
Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
Fleksibel
& terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal,
pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah
laku murid, gemar layan ptayaan murid. Sesuaikan p&p dgn gaya
pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap,
penghayatan.
Guna alat bantuan terkini – computer, perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
Beri peluang pelajar jana idea
Aplikasi dalm pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan Criteria inovasi @ perubahan
Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p
Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang) Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p
Peningkatan hasil kerja – cth: perubahn prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)
Peningkatan dlm tahap kepuasaan hati pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)
- Aspek inovasi dalam pendidikaN
- Bersifat simple - berfokus
- Bermula secara kecil-kecilan – tahu matlamat asal, spesifik
- Ciptaan masa kini – guna pada masa sekarang, ada apliksi serta merta.
- Prinsip inovasi dalam pengajaran
- Keputusan berdasarkan matlamat jelas
- Bantu rakan/berpasukan
- Kongsi idea Belajar melalui pengalaman Inovasi perlu dicari Pelaksanaan inovasi dlm pengajaran
- Kreativiti Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri2 keaslian (idea yg asli) & adptasi (pnambahbaikn & pngubahsuaian idea asal).
- Hasil inovasi diukur dgn ambil kira thap plaksanaan & replicability sst inovasi
- Tahap pelaksanaan Lihat sjauh mana ia telah berjaya secara penuh (lepasi peringkat percubaan)
Secara percubaan – (di peringkat Prototaip
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability & trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan & signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Replicability Lihat sjauh mna ada ciri replicability & trbukti blh diguna pkai oleh individu tnpa kos tinggi
Impak (outcome) Dinilai melaui criteria efisen (kecekapan & signifikankan sst inovasi
Efisien – sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Signifikan
Penuhi ciri signifikan, beri impak kpd keberkesanan & kecekapan p&p
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Halangan dalam inovasi di sekolah
Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Perasaan bimbang
Konflik
Rasa tidak tenteram
Kesukaran guru tukar amalan yg baru
Tidak
yakin guna alat canggih – elektronik, teknologi computer,
telekomunikasi Technophobia (Nigeria) – takut pada media elekronik,
takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media
Cbaran pelaksanaan inovasi kurikulum yg berkesan
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
Sikap guru (Omar Hashim )
Faktor inesia – rasa selesa & puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).
Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru
Masa & kemudahan – tidak ckup masa & kemudahan (elak diri)
Tumpuan dalam teori tahap perkembangan guru (Fuller 1975)
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
Persoalan – bentuk penampilan guru, kehendak & keperluan pengurusan sekolah.
Sukar laksanakan inovasi – psikologi kurang stabil.
(ii) Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Stabil emosi.
Berfikir
cara melaksanakan tugas dgn baik spt penyediaan bhn pengajarann,
berkerjasama dgn rakan setugas, & sedia terima info bru ttg tgas.
Sedia buat inovasi bila diperlukan.
(iii) Tahap tumpuan kesan
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Prihatin thdap kewajaran aplikasi yg diajar utuk manfaat murid, guru & masy.
Lebh kritis, tahu rasional bt inovasi.
Tumpuan guru Model Mengatsi Rintangan Perubahan (1978)
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan berkaitan peribadi Fikir ttg kemampuan & sedia bt inovasi.
Tumpuan terhadap selfsurvival.
Persoalan : Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan & pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang.
Tumpuan berkaitan tugas Laksana inovasi dgn cekap.
Tambahbaik
kecekapan pengajaran, sedia bhn kurikulum yg menarik, guna media
pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud
interpersonal.
Tumpuan berkait kesan Tahap keyakinan tinngi dlm laksana tugas.
Inovasi beri impak kpd murid.
Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Organisasi – aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).
Organisasi inovatif - berwawasan, bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
- Kepekaan – peka persekitaran,
- Tingkatkan
keselesaan dan kualiti Muafakat – perbincangan info & fakta
Keperluan pelajar Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil
Jangkaan – keperluan masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan - Kepakaran terhad Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
- Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten Wujud perbezaan pendapat Kurang sambutan, banyk kritikan Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi
- Inovasi Dalam Mendasari Perkembangan Pendidikan
- Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
- Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
- Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
- Inovasi pemikiran - perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
- Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
- Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah
- Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
No comments:
Post a Comment